Mlýn, od 15. století doložen pod jménem Bašta, patřil v 15. století k panství Kostomlaty, v 16. století k Lysé nad Labem (tehdy byl pronajímán). Jez patřil městu. Roku 1569 prodán do soukromých rukou, roku 1580 byla u mlýna krčma. Později (1603) opět pronajímán, mlýn v období nájmů a třicetileté války chátral. Roku 1634 mlýn vyhořel. Na konci 18. století zde byla usazena mlynářská rodina Vávrů, roku 1809 Antonín Vávra mlýn zakoupil. Do roku 1783 je datována obytná budova (vila). Roku 1821 mlýn koupili za 73000 zlatých manžeé Vojtěch a Alžbeta Kulichovi. Roku 1852 získal mlýn Jan Tachecí (tehdy měl 7 složení, 8 stolic, krupník a pilu).
Po požáru původního mlýna v roce 1885 vystavěna nová rozlehlá neorenesanční budova. v roce 1923 moderně koncipovaná mlýnice s osmi válcovými stolicemi také vyhořela a od té doby zůstala mimo provoz. ve druhé polovině 20. století v areálu hospodařil drůbežářský závod, z té doby pocházely necitlivé přestavby a začaly demolice části hospodářských objektů i mlýnice. zanedbaný byl zbořen po roce 2005. Ušetřen zůstal památkově chráněný obytný dům, který si zachoval původní podobu včetně stavebních detailů
xxx
Další významný mlýn na Labi stál v Drahelicích, které od 14. století náležely ke kostomlatskému panství a v současnosti jsou součástí Nymburka. Název mlýna Bašta je zřejmě odvozen od bašty - strážné věže, která chránila zdejší brod přes řeku.
V mlýně, založeném ve 13. či 14. století, se vystřídala celá řada nájemců, mimo jiné mlynář Jan ho měl pronajat za 150 strychů žita a 10 vykrmených prasat ročně. Od 1. poloviny 18. století to byla rodina mlynáře Vávry, která u mlýna postavila přízemní obytnou budovu. V roce 1820 koupila velký mlýn dnes zvaný Šafaříkův a za dalších 17 let se z Nymburka odstěhovala. Od Vávrů mlýn Baštu koupila rodina Kulichova a na výše zmíněnou budovu v roce 1838 přistavěla první patro v klasicistním slohu. Ve mlýně sloužila jako hospodyně Anna Mánesová, sestra malířů Antonina a Václava Mánesa. Ti sem občas jezdili na návštěvu a při tom vyzdobili malbami několik místností prvního patra. Kromě toho pořídili v roce 1844 portréty manželů Kulichových a krajinné akvarely, které jsou uloženy v Národní galerii a v Polabském muzeu v Poděbradech.
Když mlynář Václav Kulich těžce onemocněl, museli Baštu v roce 1852 prodat. Novým majitelem se stala rodina Tachecí. Tehdy zařízení mlýna mělo 7 složení a pilu. Po požáru v roce 1885 došlo k zásadní rekonstrukci mlýna. Byla vystavěna nová novorenesanční budova, instalována turbína a zrušeny dva žlaby pro kola na spodní vodu. Moderně koncipovaná mlýnice měla osm válcových stolic. Další požár v roce 1923 ale mlýn natolik poničil, že už nebyl obnoven. Objekty se využívaly k zemědělské výrobě, neboť rodina Tachecí vlastnila také 80 ha půdy.
Po roce 1948 byl hospodářský majetek rodiny znárodněn a areál mlýna připadl Drůbežářským podnikům Praha-Libuš. V obytné budově žila až do své smrti v roce 1985 neteř původních majitelů Olga Müllerová. Její pozůstalost se pak dostala do sbírek Vlastivědného muzea v Nymburce. Celý areál v dražbě koupil podnikatel Vratislav Veselý. V roce 2005 provedl demolici výrobních provozů a zbývající budovy s pozemky rozprodal. Obytnou budovu s pozemkem poté koupilo za pět milionů Kč město Nymburk. Od roku 2008 probíhá postupná obnova objektu. Kromě zásadních stavebních úprav, například výměny střešní krytiny, byly uskutečněny i restaurátorské práce na nástěnných a stropních malbách. Provedl je akad. malíř a restaurátor MgA. Jan Kándl z Prahy. Záměrem města je ve vile vybudovat expozici polabského mlynářství a expozici Mánesů, popřípadě také polabské cyklistiky.
Vstup do budovy rámuje pískovcový portál s letopočtem 1783. V přízemí zaujmou kachlová kamna z konce 19. století, kachlová vana zapuštěná do podlahy a černá kuchyně proti vchodu. V prvním patře vedle pokojových kachlových kamen překvapí krásně vymalované stěny od Václava Mánesa, některé vytvořené pomocí šablon, jiné ručně malované. Ve vstupním sále proti schodům jsou na stropě alegorie průmyslu, védy, umění a zemědělství, na stěnách pak alegorie lásky, svobody, tance, hudby, hojnosti, míru a létání. V sousedním salonu, označovaném také jako sváteční pokoj, jsou na stropě alegorie čtyř ročních doba dvě malby v bohatém orámováni. Jedna zobrazuje exotickou krajinu (vyjadřuje touhu cestovat), druhá podobu mlýna Bašta v 1. polovině 19. století.
Roku 1923 je mlýn označován jako Umělecký válcový mlýn na Baště, majitelkou Marie Tachecí. (ŠJ)
27.12.1923 opět vyhořel, již se v něm nemlelo, sloužil jen jako hospodářství
V r. 1930 je psán provozovatel Mir. Tacheca, Drahelice 20 (RR).
Hospodářský typ mlýna
Obchodní