Kapsový výtah (dopravník) – korečkový elevátor
♦ Stroj hraje v mlynářství důležitou roli v dopravě meliva a produktů.
Kapsové výtahy od fa Hoerde Company - Vídeň, obrázek z katalogu firmy, r. 1890.
Konstrukce – popis
1. řemenice pohonu
2. výskok (výsyp)
3. vrchní uložení hřídele v ložiskách
4. dřevěné opláštění
5. kapsa (koreček)
6. pás
7. spodní uložení hřídele v ložiskách
8. vstup (násyp)
♦ Plechové kapsy – korečky jsou na pás přišroubovány, nebo přinýtovány. Pásy bývají většinou z pleteného textilu a běhají v opláštění (zamezení rozprášení) po dvou otáčejících se kotoučích na hřídelích uložených v ložiskách, v patě a hlavě stroje. Na vrchní hřídeli bývá naklínována řemenice poháněná z transmise.
♦ Dodejme, že na některých výtazích bylo možno seřizovacím šroubovým mechanismem, na kterém byla usazena ložiska hřídelů, nastavit poloha kotoučů a tím napínat pásy.
Princip
♦ Stroj dopravuje částice (zrno, kroupy, šrot, krupice, krupičky, mouky…) od násypky, nebo stroje (např. mlecí stolice, loupačka) vertikálně - svisle na vyšší podlaží mlýna do dalších strojů.
♦ Sypké částice se dostanou spádovou trubkou do paty výtahu, kde jsou pohybujícími korečky – kapsami nabrány a následně vyneseny nahoru. V hlavě výtahu dojde k překlopení kapsy a vysypání částic ven do spádové trubky na další stroj.
Schéma
Výtahy lze rozdělit na:
♦ jednoduchý (nejčastější použití)
♦ dvojitý (dva stroje spojené vedle sebe)
♦ s dřevěným opláštěním (starší typ)
♦ s plechovým opláštěním
Vrchní část dopravníků, tzv. hlava. zleva: mlýn Střehom čp. 8 (MB), zprava: mlýn Zahrádky čp. 34 (CL), foto: D. Veverka 2007
Spodní část dopravníků, tzv. pata. zleva: mlýn Střehom čp. 1 (MB), zprava: mlýn Leštinka čp. 4 (CR), foto: D. Veverka 2007, 2011
Parametry určení
♦ typ
♦ výška → přes kolik podlaží prochází
♦ šíře pásu
♦ rozměry korečku (kapsy)
♦ otáčky, rychlost posuvu pásu
Vývoj a historie
♦ Jeho vůbec nejstarší použití ve mlýně známe již z 2. pol. 18. století a následně jím byly vybaveny některé mlýny už po r. 1800.
♦ Kapsové výtahy nalezly uplatnění ve všech mechanizovaných mlýnech se složením uměleckým, případně polouměleckým. Ve mlýně tak odpadla těžká práce vynášení meliva na vyšší podlaží.
♦ Stroje vyráběla řada českých i zahraničních výrobců. V mnoha případech si ale kapsový výtah zhotovil sám mlynář, nebo jiný řemeslník, např. sekerník.
Současnost
♦ Princip nezměněn, používá se jiných materiálů – např. plechové opláštění, gumové a ocelové pásy, šnekový samostatný pohon přes motor aj.
Kapsový dopravník od fa ATEA Praha s.r.o.