1721 zde rychmburská vrchnost nechala postavit kujnící hamr pro zpracování surového železa z cikánecké vysoké pece, provoz hanmru byl ukončen 1756.
U mlýna můžeme předpokládat značné stáří, vyloučit nelze ani jeho pozdně středověký nebo (zcela) raně novověký původ, avšak nejstarší zjištěný doklad jeho existence podává až dominikální část Tereziánského katastru: „R[oku] 1713 mlýny Rychmburský, Bělský, Dolský, Borský, Augustů, Spálů, Stupník, Krounský a Křížanský, celkem o 15 složeních, 11 stoupách […]“.
Taktéž mapa Josefského vojenského mapování z 60. až 80. let 18. století zaznamenává symbol vodního kola,což jednoznačně dokazuje existenci technického objektu s vodním pohonem. Jedná o sledovaný vodní mlýn, přestože na sousedním mapovém listu je v blízkosti tohoto vodního díla uvedeno: „Eisen hamer“ a při pozorném prozkoumání mapy zjistíme, že se severně od mlýniště nynějšího čp. 7 nachází další značka se symbolem vodního kola – tato značka je situována přímo pod vyznačenou hrází vodní nádrže. Ovšem zde se jedná o Křižánky moravské, tedy již na Novoměstském panství.
Vraťme se zpátky území panství Rychmburk. Zde uvádí Karel Václav Adámek ve své práci o hutích a hamrech v okolí Hlinska: „R. 1721 byla vysoká pec a hamry kovací horní a hamr kovací dolní v Hamřích […] a nový hamr kovací na Křižánkách“. Archivní materiály však prozrazují, že tento hamr stál v (Českých) Křižánkách již v roce 1719. Inventář jeho vybavení sepsaný pro dobu od 1. ledna do 10. června tohoto roku čítal:
„forma měděná 1
hřídele dřevěný 2
na nich zděří železných 14
měchy dřevěný se vším příslušenstvím 1 pár
hamr nasazený 1
vobrtel hamru železný 1
nakovadlo naocelovaný pod hamrem 1
palice železná 1
kladiva 3
zejzlík 1
sochory železný 2
háky železný 2
rachle na dřevě nasazený 2
formeise 1
formháček[?] 1
kleště dejhlový 1
štukový neb šorblový kleště 4
spínací kleště 4
kleště na radlici 2
kleště hamrový 1
štana k dělání hamru 1
sekáče 3
ittem naocelovaný sekáč 1
nakovadlo do písku litý 1
váha dřevěná okovaná 1
závaží železného litého 1
53 lb. 1
27 lb. 1
13 lb. 1
7 lb. 1
3 lb. 1
2 lb. 1
1 lb. 1
spodek železný litý na zemi před ohněm ležící 1
truhla pro nádobí se zámkem 1
zámek k zamykání huti 1
kolečko nový okovaný 1“
Inventáře z následujícího období se liší jen drobnými rozdíly (např. přibylo závaží o hmotnosti 1 cent), ale zůstává veškeré předchozí vybavení. Sledovat jej lze v rámci inventářů po dobu několika let, až do roku 1723.
O technologickém vybavení hamru nám tedy inventář prozrazuje poměrně dost. Měl dvě hřídele, z čehož vyplývá, že jej poháněla dvě vodní kola. Jedna hřídel přenášela kroutivý moment ke kovacímu kladivu [hamru], druhá k pohonu měchů, a to dřevěných (tedy krabicových) ve dvou párech.
Na základě vzájemného porovnání dostupných informací je prakticky jisté, že v roce 1719 nebo nedlouho předtím došlo k přestavbě sledovaného vodního mlýna v Křižánkách na nový hamr. Tento však pracoval pouze do roku 1756. Ostatně podobnou záležitost – přípravu přestavby vodního mlýna na hamr – můžeme ve srovnatelné době zmínit z nedalekých Kameniček: „v téže době [kolem roku 1730] rozhodla se vrchnost rychmburská změniti kameničkovský mlýn v železný hamr…“
První zcela jistý doklad existence pily podává mapa Křižánek z roku 1804 [„Plan von dem des zu Srov. Hoch. Reichs Gräflich Philips Kinskyschen Herrschaft Richenburg gehörigen dominikal Dorfe Krzizanek“]. Vidíme na ni u čp. 7 jednak symbol vodního kola, ale také nápis „Sägmihl[sic]“, tedy pila. Areál tvoří tři půdorysně větší stavby (mlýn, pilnice a třetí stavba severně nad mlýnem) a dva nevelké objekty na východní straně areálu.
Existenci mlýna a pily potvrzuje k roku 1837 Topografie od J. G. Sommera, v níž se dozvídáme, že v Křižánkách stojí 2 mlýny s jednou pilou, tírnou lnu, přádelnou a tkalcovnou [„2 Mühlen mit einer Brettsäge, Flachsbau, Spinnerei und Weberei“].
V roce 1839 zachycuje areál mapa stabilního katastru. Zaznamenává jak mlýn [stavební parc. č. 3], tak pilu [stejná stavební parc. jako mlýn]. Mlýn, pila i hospodářské objekty tvořící celý areál usedlosti jsou na této mapě vyznačeny žlutou barvou, tedy vybudované ze spalných materiálů. Symbol vodního kola zde není použitý obvyklým způsobem jako polovina kola s lopatkami bezprostředně navazující na půdorys mlýnice, ale naopak uprostřed celé mlýnské usedlosti a jako kolo s lopatkami celé. Vzhledem k tomu, že na této mapě voda není v prostoru areálu mlýna vyznačena, musela být již tehdy uzavřená v kanálu – snad shodném z velké části s kanálem dosud dochovaným – procházejícím podélně areálem staveb.
(RUr - průzkum 2010)