Jeho zrno je na mlýně.
(německé rčení)

Šlajfský mlýn, Na Šlejfu, Glasschleife, Na Cihelně

Šlajfský mlýn, Na Šlejfu, Glasschleife, Na Cihelně
30
Havlovice
34401
Domažlice
Havlovice u Domažlic
49° 25' 8.6'', 12° 52' 42.5''
Mlýniště bez mlýna
Původně brusírna skla, která zde byla vystavěna před rokem 1838. Z areálu brusírny, pily a mlýna dodnes stojí hospodářská budova a přeživší betonový náhon k turbínám. Voda byla přes železniční trať přiváděna akvaduktem, ten je obnovený a funkční.
jih
náhon Teplé Bystřice
volně přístupný

Historie mlýna obsahuje událost z období:

Na I. vojenském mapování – josefském 1764-1768 a 1780-1783 již zřejmě nějaký provoz uveden, mapa však není dost ostrá. Na II. vojenském mapování Františkovo 1836-1852 jako brusírna skla. Brusírna jistě náležela k provozům hraběte Kinského na Fichtenbachu (Bystřici). Originální mapa, otisk a indikační skica stabilního katastru 1838 – název Šlajfský mlýn, nespalná budova s jedním kolem a novým přístavkem, nově vystavěná hospodářská budova, vedlejší lokalita pojmenovaná Za mlýnem, vlastník  Franz Melchers.

Události
  • První písemná zmínka o existenci vodního díla
  • Vznik mlynářské živnosti

na III. Františko-josefském vojenském mapování 1877-1880 jako Schleif Mühle.

1869 - Josef Pavlík *1811 Trhanov, s rodinou, mlynářský mistr, syn Martin *1855 pravděpodobně bude ten, který následně provozoval mlýn v Přívozci.

1880 - Václav Štok *1848 Merklín, s rodinou, tovaryšem, pacholkem, strojnickým pomocníkem, mlýn

1890 - Václav Štok *1848 Merklín, s rodinou, čeledínem, stárkem a děvečkou, polní hospodářství, mlýn

1900 - Václav Štok *1848 Merklín, s rodinou, čeledínem, služebnou, polní hospodářství, mlýn a pila,

1910 - syn Václava Štoka Josef Štok *1879 Havlovice, s rodinou, 2 čeledíny, stárkem, služkou, polní hospodářství, mlýn s pilou

V době kolem 1. světové války je zde uveden PARNÍ MLÝN A PILA JOSEFA ŠTOKA V HAVLOVICÍCH.

Hospodářský typ mlýna
Smíšený

1921-Josef Štok *1879 Havlovice, s rodinou, mlynářským učněm, 2 služebnými, stárkem, šafářem, kočím, název Na Šlejfu, polní hospodářství, továrna na zpracování dřeva, parní pila a válcový mlýn

Chytilův místopis z r. 1929 zde uvádí mlýn.

1930-Zubřina –Havlovice 30 – Josef Štok – mlýn a pila – 2 turbíny Francis – 0,120-6-7,5 a 0,080-6-5

Chromcův místopisný slovník z roku 1935 zde uvádí parní mlýn a parní pilu.

Areál sloužil dále jako pila, objekt bývalého mlýna však byl v té době již zbořen, období zániku je uváděno mezi roky 1945-1950

Události
  • Zánik mlynářské živnosti
  • Zánik budovy mlýna

1950 – v krajině od akvaduktu zřetelný náhon, u pily velká skládka dřeva, náhon pokračuje okolo rybníka dále na Valchu.

2019 - Z areálu brusírny, pily a mlýna dodnes stojí hospodářská budova, vedle níž je psí útulek, a přeživší betonový náhon k turbínám. Nad nedalekým rybníkem stojí pomník, který byl postaven vlastníkovi mlýna, jenž ho propil a jeho syn ho zde zastřelil. V záložce "Ostatní" uvedeny informace o akvaduktu.

Příjmení mlynářů působících na mlýně:

  • Melchers
  • Pavlík
  • Štok

Historie mlýna také obsahuje:


Zobrazit více

Mlýn je vyobrazen na:

Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu:

  • podpis mlynáře
částečně adaptován
04 2019
  • dochovány hospodářské části
venkovský
mlýn na potoku (50 - 1000 l/s)
    • náhrobky, pamětní desky
      • zcela bez technologie aj.
      Žádná položka není vyplněna
      1921- válcový mlýn
      Zaniklý
      • pila
      • brusírna
      • stavidlo
      • náhon
      • vantroky
      • rybník
      • odtokový kanál
      • turbínová kašna
      • most, propustek
      náhon z Teplé Bystřice - akvadukt přes železniční trať - náhon - betonové vantroky - turbínová kašna - odtokový kanál
      Umělý vodní kanál tzv. Teplé Bystřice, dlouhý 8 km, který v minulosti zásoboval město Domažlice vodou, byl vybudován již krátce po r. 1571.
      Od r. 1861, kdy byla zprovozněnam železnice Domažlice-Furth im Wald, musel část kanálu přerušeného tratí nahradit akvadukt. Od r. 1985, kdy byl akvadukt stržen, je koryto umělého kanálu mezi Havlovicemi a Domažlicemi vyschlé.
      V r. 2011 byl postaven nový akvadukt, po kterém vede cyklostezka a náhon byl obnoven.
      Typvodní kolo na vrchní vodu
      StavZaniklý
      Výrobce
      Popis
      Typvodní kolo na vrchní vodu
      StavZaniklý
      Výrobce
      Popis
      Typturbína Francisova
      StavZaniklý
      Výrobce
      Popis1930-Zubřina –Havlovice 30 – Josef Štok – mlýn a pila – 2 turbíny Francis – 0,120-6-7,5 a 0,080-6-5
      Žádná položka není vyplněna
      Historické technologické prvky
      AutorMinisterstvo veřejných prací
      NázevSeznam a mapa vodních děl republiky Československé
      Rok vydání1932
      Místo vydáníPraha
      Další upřesněnísešit 11
      Odkaz
      Datum citace internetového zdroje
      AutorMinisterstvo veřejných prací
      NázevSeznam a mapa vodních děl republiky Československé
      Rok vydání1932
      Místo vydáníPraha
      Další upřesněnísešit 11
      Odkaz
      Datum citace internetového zdroje
      Autorwww.portafontium.eu
      Názevsčítání obyvatel
      Rok vydání1869-1921
      Místo vydání
      Další upřesnění
      Odkaz
      Datum citace internetového zdroje
      Autorwww.kontaminace.cenia.cz
      Názevletecký snímek
      Rok vydání1950
      Místo vydání
      Další upřesnění
      Odkaz
      Datum citace internetového zdroje
      AutorPetr Bílek
      NázevNa Šlejfu
      Rok vydání2013
      Další upřesněníZaniklé obce a objekty
      Odkazhttp://www.zanikleobce.cz/index.php?detail=293152
      Datum citace internetového zdroje01 2022

      Žádná položka není vyplněna

      Umělý vodní kanál tzv. Teplé Bystřice a akvadukt přes železniční trať

      Samotný náhon je zajímavým technickým dílem, které přivádí vodu z Teplé Bystřice, pramenící na svazích Čerchova, do Domažlic, tedy z dunajského povodí do povodí Labe. Vznikl již v roce 1571 a sloužil pro pohon šlejfu, mlýnů ( nad Havlovicemi poháněl i valchu a hamr ) a k napájení domažlických obranných příkopů a až do předminulého století i k zásobování města pitnou vodou. Náhon měří asi 16 km, široký je zhruba 1,5 m a v části své délky se klikatí i podél železniční trati z Domažlic do Furth im Waldu. Když byla tato trať v letech 1860–1861 budována, přeťala v místě pozdější odbočky Pasečnice trasu náhonu hlubokým zářezem. Aby mohl náhon nadále plnit svoji funkci, byl vybudován dřevěný akvadukt i s lávkou pro pěší, který vodu přes zářez a trať převedl. Akvadukt sloužil svému účelu až do roku 1984, kdy byl snesen a voda náhonu byla odkloněna do blízké říčky Zubřiny. Důvodů pro zrušení akvaduktu bylo zřejmě více – Domažlice měly v této době již zajištěno zásobování vodou odjinud a stav samotného akvaduktu se horšil. Jedním z důvodů ke snesení byla i připravovaná elektrizace trati, které stál akvadukt svým nízkým průjezdným profilem v cestě. Je smutným faktem, že k elektrizaci trati nakonec nikdy nedošlo. Dnes však akvadukt u Pasečnické odbočky znovu stojí a znovu převádí vodu přes trať. V roce 2011 byl totiž na místě původního akvaduktu usazen nový, a to o několik desítek centimetrů výše, aby nebránil stále uvažované elektrizaci trati. Zatímco původní akvadukt měl vedle koryta pro vodu jen úzkou lávku pro pěší, jeho nástupce slouží také jako součást mezinárodní cyklotrasy z Prahy přes Plzeň a Regensburg do Mnichova a vedle otevřeného kanálu pro vodu tak zahrnuje i širší lávku pro pěší a cyklisty.

      Základní obrázky

      Historické mapy

      Historické fotografie a pohlednice

      Současné fotografie - exteriér

      Současné fotografie - exteriér - detaily stavebních prvků

      Současné fotografie - vodní dílo

      Současné fotografie - předměty spojené s osobou mlynáře

      Vytvořeno

      29.4.2019 09:49 uživatelem BeJi (Jiří Beck)

      Majitel nemovitosti

      Není vyplněn

      Spoluautoři

      Uživatel Poslední změna
      Rudolf (Rudolf Šimek) 2.5.2019 19:53
      doxa (Jan Škoda) 4.1.2022 23:29