Historie
Historie mlýna obsahuje událost z období:
Skupina budov pod hrází Hlučínského jezera při bývalém řečišti Opavy, dnes považovaném za dolní tok Vařešinky. Č.p. 403 je bývalým mlýnem; stával na levém břehu dnes již zaniklé Mlýnské strouhy, původně snad jednoho z ramen Opavy. V sousedství vedlejšího č.p. 404 nápadná budova sýpky. Veškeré objekty dnes v soukromém užívání, nepřístupné.
Mlýn na Opavě v Hlučíně zmiňován v historických pramenech prvně roku 1337, později byl nazýván Velký mlýn. V pobělohorské době náležel majitelům hlučínského panství; z tehdejších dokumentů lze vyčíst, že byl kamenný o 4 složeních.
Události
- První písemná zmínka o existenci vodního díla
- Vznik mlynářské živnosti
Novověk A – do bitvy na Bílé Hoře (1526–1620)
Novověk B – do zrušení poddanství (1620–1848)
Novověk C – od zrušení poddanství (1848–1913)
V době 1. světové války patřil Wilhelmu Breilerovi.
Po připojení Hlučína k ČR (1920) vytvořena společně s majitelem mlýna ve Lhotě u Opavy Janem Havlíčkem veřejná obchodní společnost „Hlučínský mlýn a pila Breiler a Havlíček v Hlučíně″. Roku 1921 získal Jan Havlíček tyto nemovitosti do vlastnictví, načež bylo jméno firmy (pod níž spadal i mlýn ve Lhotě) změněno na „J. Havlíček, mlýny a pila Hlučín″, po roce 1937 (kdy se Jan Havlíček vzdal pro stáří provozování mlynářské živnosti a firmu převzal jeho syn Ladislav) pak „Havlíčkovy mlýny Hlučín, Havlíček a Hradský″ (Emanuel Hradský byl do té doby prokuristou).
1930 J.Havlíček, pila a mlýn
Po roce 1948 mlýn zestátněn.
Znárodňování, život mlynářů v průběhu komunistického režimu (1949–1989)
Příjmení mlynářů působících na mlýně:
Historie mlýna také obsahuje:
1930-1936 - J. Havlíček (RŠ)
Přepis z literatury, vyprávění pamětníků apod.
Přepis z pramenů: inventář, nájemní či kupní smlouva, výpisy z matrik aj.
Mlýn je vyobrazen na:
Veduta, ručně malovaná mapa
I. vojenské mapování – josefské (1764–68)
II. vojenské mapování – Františkovo (1836–52)
Císařský povinný otisk (1824–43)
Indikační skica (1824–43 a 1869–1881)
Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu: