Mlýn jde, jak voda běží.
(české přísloví)

Zábřežský, Dolejší mlýn

Zábřežský, Dolejší mlýn
102
Zberazská
Sedlčany
264 01
Příbram
Sedlčany
49° 39' 25.9'', 14° 25' 53.5''
Mlýniště bez mlýna
Na místě mlýna se v současnosti nachází sedlčanské parkoviště pro autobusy. Po mlýnu zde nenalezneme žádné památky. Dle Habarta zde stával mlýn již v roce 1379. Roku 1896 koupila mlýn Luisa Gärtnerová od Petromily Jiráskové. V letech 1899 a 1900 došlo k výměně kol a modernizaci strojovny. Ve 20. letech 20. století byl poháněn kolem na svrchní vodu a naftovým motorem o síle 8 HP. Mlýn mlel obilí především pro místní rolníky. Mlýn posléze zakoupil Bedřich Pejša, majitel horního mlýna, a zrušil jej.
Mastník
volně přístupný

Obecná historie:

Takzvaný Dolejší mlýn s číslem popisným 102 stával ve Zberazské ulici. Mlýn nesl také název Zábřežský po svém majiteli, anebo také proto, že byl za břehem potoka Mastníku. Od Pejšova mlýna ve Lhotce k němu vedl mlýnský náhon těsně mezi železniční tratí a silnicí.
„Dle lidové pověsti byl Zábřežský mlynář vůdcem sedlčanských měšťanů, když nesli městské privileje k prohlédnutí Krčínovi z Jelčan, který jich očekával v osamělé hospodě „Zavadilce“. Tam prý Krčín měšťany vínem tak dlouho častoval, až se tito opili a usnuli. Pak prý jim Krčín privileje vzal a od té doby neuznával Sedlčany za město svobodné, nýbrž poddané.“
První zmínka o Dolejším mlýnu je z roku 1379, kdy se ho ujala sedlčanská vrchnost. Později, v 16. století, byl ve vlastnictví mlynáře, ale v pobělohorské době ho vlastnila opět vrchnost a to chlumecká. Roku 1830 jej koupili Josef a Marie Kožíškovi za 1600 zlatých. Od roku 1864 pracoval na mlýně Josef Jirák, který je ve vodní knize uveden jako majitel mlýna. K zasazení normálního znamení nedošlo.
Mlýn fungoval v první polovině 90. let 19. století pod dalším majitelem, a to Václavem Doubravou. Jak už jsem výše zmínila, měl tento mlynář spory nejenom s horním mlynářem, ale i s firmou „Podnikatelství O. Žiwotski a J. Hrabě“ v Sedlčanech, která stavěla místní dráhu z Olbramovic do Sedlčan. Doubrava si stěžoval 6. září 1894 v Sedlčanech, neboť nebyl spokojen se zasypáním tarasu při nové mlýnské strouze a žádal jeho opravení a náhradu škody. Dne 15. září 1894 se firma nabídla upravit taras při nové mlýnské strouze pod podmínkou, že majitelé dolejších luk, zejména parcely číslo 1291 proti zamýšlenému uhrazení vody nebudou činit žádných námitek.609 Když už byla dráha plně v provozu, požádalo 27. října 1894 „Podnikatelství O. Žiwotski a J. Hrabě“ o ústní jednání, a tak se sešli aktéři sporu u okresního hejtmanství v Sedlčanech 5. listopadu 1894.
Doubrava ke své stížnosti vyslovil prosbu: „Dále žádám, při té okolnosti , že místní draha zůstane vlastníkem koryta nové mlýnské strouhy, aby od místní dráhy tarasy v dobrém stavu vždy udržovány a koryto v předepsané šířce 2 m udrženo bylo, abych já při vykonávání mé živnosti mlynářské žádným způsobem zkracován nebyl a aby mně právo ku požívání vody v mlýnské strouze na všechny časy zabezpečeno zůstalo.“ Doubrava si tak chtěl pojistit, že dráha si bude své bezprostřední okolí udržovat. K tomu se vyjádřil zástupce podnikatelstva místní dráhy vrchní inženýr Jiří Hauser, že udržování tarasu a nové mlýnské strouhy v předepsané šířce 2 metry je povinností místní sedlčanské dráhy, poněvadž strouha se stala jejím majetkem. Téhož dne došlo tedy k smíru a věc byla vyřízena.

Na kratičkou dobu měla mlýn v držení Petronila Jiráková, která řešila s Josefou Pejšovou situaci ohledně zvýšení svého stavítka. Roku 1897 přešel mlýn do vlastnictví Aloisie Gärtnerové, manželky Jaroslava Gärtnera. Tato rodina měla na konci 19. století v Sedlčanech takřka mlynářský monopol. Gärtnerová chtěla vyměnit stávající dvě stará vodní kola za jedno kolo nové a nahradit staré stroje ve mlýně stroji novými. Dne 22. června 1899 se za tímto účelem konalo komisionální řízení a majitelčiny plány byly schváleny. Protože dosud nebyla stanovena nejvyšší výška vody, stanovil se cejch s majitelčinými iniciálami a rokem zasazení „A1900G.“
Na kolaudační řízení se čekalo do 15. března 1900, kdy dala Aloisie plnou moc svému manželovi Jaroslavu Gärtnerovi.614 21. května 1900 se ke kolaudačnímu řízení vyjádřilo okresní hejtmanství v Sedlčanech. Doplnilo, že 5. února 1900 si stěžovala Josefa Pejšová, majitelka hořejšího mlýna s číslem popisným 4 ve Lhotce, na nynější stav mlýna s číslem popisným 102 v Sedlčanech. Spodní voda jejího mlýna totiž odtékala hůře než v minulosti. Obě strany se dohodly na stavbě splávku, kterým bude spotřebovaná voda rychleji z hořejšího mlýna stranou jalovou vypuštěna. Tuto vodu dosud dolejší mlýn nestačil vypotřebovat. Tak bude odpadní voda z hořejšího mlýna lépe odtékat.615 Dále se majitelky domluvily na čištění mlýnských stok: „Kdykoliv majitelka mlýna čp. 4 ve Lhotce strouhu mlýnskou nad mlýnem svým čistiti bude, uvědomí o tom tři dni před tím majitelku mlýna čp. 102 v Sedlčanech aby této možnost poskytnuta byla strouhu svého mlýna současně vyklizovati. V případě, že ten který rok majitelka horního mlýna čp. 4 ve Lhotce, strouhu svou vůbec čistiti nebude, zavazuje se k cíli tomu, aby majitelka mlýna dolejšího čp. 102 v Sedlčanech strouhu svou řádně vyčistiti mohla, mlýn hořejší aspoň na 1 den bez nároku na nějakou náhradu zastaviti a vodu hned nad hořejší mlýnem na jalovo pustiti.“
Gärtnerová pokračovala v modernizaci mlýna a 11. října 1901 požádala okresní hejtmanství v Sedlčanech o povolení stavby zděného přístavku k mlýnské budově. Tento přístavek měl krýt stavidlo a nepřicházet do styku s vodní silou. Mlýn byl poháněn kolem na svrchní vodu a naftovým motorem o síle 8 HP, obsluhovaly ho čtyři osoby a sloužil výhradně k rolnickému mletí. Gärtnerovi mlýn později prodali hornímu mlynáři Bedřichu Pejšovi, který ho zrušil. Dnes není po mlýnu ani památky, neboť se na jeho místě rozprostírá parkoviště pro autobusy.


Historie mlýna obsahuje událost z období:

1379 vykoupen vrchností (Urbář rožmberský)

mlynář odváděl nájemné v obilí a byl povinen vykrmit 5 vepřů nebo zaplatit 47 grošů

Události
  • První písemná zmínka o existenci vodního díla
  • Vznik mlynářské živnosti
Hospodářský typ mlýna
  • Vrchnostenský

1565 Jan Hrsina

1669-1676 Mikuláš Čekanský, mlynář Zábřežský (zápisy Jana Procházky)

mlýn o 2 složeních, při hlášení suchých dnů mlynář uváděl, že bere vodu z Kosovy Hory, patrně mezi Kosovou Horou a tímto mlýnem nefungoval žádný jiný mlýn

Mlýn měl čp. 102.

V roce 1839 vlastnil mlýn Johan Kožíšek. (RŠ)

Události
  • Zaznamenání katastrofy (požár, povodeň, zranění, úmrtí, aj.)

1850 za 1.600 zl. zakoupili Josef a Marie Kožíškovi, mlýn vyhořel

1864 Josef Jirák

1894 Václav Doubrava

Petronila Jiráková

1897 koupila Luisa Gaertnerová, manželka majitele Panského mlýna

technicky zasatralý mlýn modernizován, Gaertnerovi dodali vyřazené strojní vybavení z Panského mlýna

4 zaměstnanci

Události
  • Zaznamenání katastrofy (požár, povodeň, zranění, úmrtí, aj.)
Hospodářský typ mlýna
Námezdní

pouze námezdní

Hospodářský typ mlýna
Námezdní

1930 nájemce Olivier Mladota z Červeného Hrádku

Hospodářský typ mlýna
Námezdní

1942 mlýn zakoupila rodina Pejšova a nadále jej využívala jen jako sklad obilí

Události
  • Zánik mlynářské živnosti

V 60. letech minulého století se u již nefunkčního mlýna nacházela sběrna kostí.  

Příjmení mlynářů působících na mlýně:

  • Hrsina
  • Čekanský
  • Kožíšek
  • Jirák
  • Gaertner
  • Doubrava
  • Gärtner

Historie mlýna také obsahuje:

1565 Jan Hrsina

1669-1676 Mikuláš Čekanský

1839 Johan Kožíšek

1850 Josef Kožíšek

1864 Josef Jirák

1894 Václav Doubrava

Petronila Jiráková

1897 Luisa Gaertnerová

1930 nájemce Olivier Mladota

1942 Bedřich Pejša


Zobrazit více

Mlýn je vyobrazen na:

Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu:

    neexistuje
    05 2012
      městský
      mlýn na potoku (50 - 1000 l/s)
        Budova čytvercového půdortysu se vstupem na sv straně.
            • zcela bez technologie aj.
            VýrobceJulius Škrlandt a spol., České Budějovice
            Popisprojekt modernizace 1899
            VýrobceJulius Škrlandt a spol., České Budějovice
            Popisprojekt modernizace 1899
            1650: 2 složení
            před 1899: 3 česká složení
            1899 modernizován, instalovány válcové stolice (vyřazené z Panského mlýna), ponecháno 1 české složení
            1925:
            2 jednopárové stolice
            1 české složení
            2 kameny
            • náhon
            Voda sem přicházela od Pejšova mlýna ve Lhotce náhonem vedoucím mezi železnicí a silnicí od Červeného Hrádku k náměstí. Náhon poháněl dva mlýny, což vedlo k četným sporům o zadržování vody a čištění, čistit museli oba mlynáři současně, jinak by druhý mlýn musel být zastaven bez náhrady za škodu. (Původní náhon ale patrně vedl jinudy, mimo horní mlýn, přímo z Kosovy Hory.) Po výstavbě železniční trati náhon částečně spravuje i dráha.
            Náhon směřoval na jižní stranu budovy, u ní byla situována lednice se třemi koly. Na kola voda natékala jedněmu kamennými vantroky 2 m širokými, v nich byla umístěna 3 stavidla. 1900 navýšen práh stavidel o 10 cm, aby se zvýšil spád vody.
            Nedaleko od budovy se nacházelo stavidlo jalové strouhy, která se následně spojovala s odpadovou strouhou. Odpadová strouha podcházela silnici vedoucí na Zberaz a směřovala dřívějším městským sadem do Mastníku, do něhož ústila přímo nad jezem, zvyšujícím hladinu náhonu k Panskému mlýnu. Pomocná odpadová strouha směřovala od mlýna na sever.
            Klíče ke stavidlům na celém náhonu měli majitelé obou mlýnů (Zábřežského i Lhoteckého).
            1900 zasazeno normální znamení
            1890 při stavně dráhy ze Sedlčan do Olbramovic měl být náhpn v déůlce 28 m překlenut ve výšce 2 m nad hladinou a šířce 2 m a rovněž částečně přeložen, čímž by ovšem ztratil spád. Mlynář Václav Doibrava proti projektu podával odpor, spor však byl 5.2.1894 rozhodnut v jeho neprospěch, náhon byl prodloužen o 7 m a další stížnosti zamítnuty. Mlýnský potok byl tak de iure drahou vyvlastněn .
            Typvodní kolo na vrchní vodu
            StavZaniklý
            Popis1650: 2 kola
            1850: 3 kola o prům. 2,4 m
            1899: 1 kolo, prům. 2,4 m, šířka 1,9 m
            1930: 1 kolo na svrchní vodu, hltnost 0,2 m3/s, spád 3 m, výkon 5,25 HP
            Typvodní kolo na vrchní vodu
            StavZaniklý
            Popis1650: 2 kola
            1850: 3 kola o prům. 2,4 m
            1899: 1 kolo, prům. 2,4 m, šířka 1,9 m
            1930: 1 kolo na svrchní vodu, hltnost 0,2 m3/s, spád 3 m, výkon 5,25 HP
            Typnaftový motor
            StavNezjištěn
            Popisvýkon 8 HP
            Typnaftový motor
            StavNezjištěn
            Popisvýkon 8 HP
            Historické technologické prvky
            AutorČeněk Habart
            NázevSedlčansko, Sedlecko a Voticko
            Rok vydání1925
            Místo vydáníSedlčany
            Další upřesněníDíl. I. - s. 236
            AutorČeněk Habart
            NázevSedlčansko, Sedlecko a Voticko
            Rok vydání1925
            Místo vydáníSedlčany
            Další upřesněníDíl. I. - s. 236
            AutorMinisterstvo financí
            NázevSeznam a mapa vodních děl RČS
            Rok vydání1932
            Místo vydáníPraha
            Další upřesněnísešit 12 (Tábor), s. 29
            AutorLenka Kletečková
            NázevMlýny a mlynáři vysídleného území Neveklovska 1. poloviny 20. století
            Rok vydání2016
            Místo vydáníPraha
            Další upřesněníbakalářská práce na katedře PVH FFUK
            Odkazhttps://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/80310
            Datum citace internetového zdroje07 2021
            AutorŠárka Mašková Janotová
            NázevVodní mlýny Sedlčanska na prahu modernizace
            Rok vydání2017
            Místo vydáníSedlčany
            Další upřesněnís. 39-41
            AutorŠárka Janotová
            NázevSedlčany - 750 let města a příběhů
            Rok vydání2024
            Místo vydáníSedlčany
            Další upřesněnís. 27-28
            AutorJosef Klempera
            NázevVodní mlýny v Čechách II.
            Rok vydání2000
            Místo vydáníPraha
            Další upřesněnís. 93

            Žádná položka není vyplněna

            Základní obrázky

            Historické mapy

            Plány - stavební a konstrukční

            Historické fotografie a pohlednice

            Vytvořeno

            5.9.2014 16:09 uživatelem Šárka Janotová

            Majitel nemovitosti

            Není vyplněn

            Spoluautoři

            Uživatel Poslední změna
            Rudolf (Rudolf Šimek) 5.9.2014 22:04
            doxa (Jan Škoda) 21.11.2024 10:11