Potřebuje hodně vody na svůj mlýn.
(německé rčení)

Šibeniční, Švihovský mlýn; Galgenmühle

Šibeniční, Švihovský mlýn; Galgenmühle
262
Rozprechtice
471 41
Česká Lípa
Dubá
50° 31' 39.4'', 14° 32' 50.3''
Mlýn bez funkčního vodního motoru
Název odvozen z údajného blízkého popraviště.
Původní dřevěná budova vyhořela někdy za první repibliky.
Dochovaly se tesané náhony a tunely ve skalách pod Rozprechtickým rybníkem s úctyhodným datumem 1528, přívodní trasa vedla obloukem, ve svém vrcholu přetínajícím dnešní silnici (jak ukazuje historická mapa).
Mlýn a pilu vlastnil v r. 1930 J. Bunzmann (RR).
V osadě Rozprechtice
Liběchovka
nepřístupný

Obecná historie:

Letopočet 1528 na skále nad náhonem u tunelu má být údajně nejstarší datace vodního díla u nás.


Historie mlýna obsahuje událost z období:

1352 na panství Houska uvedeny 2 mlýny

1415  2 mlýny u Dubé

1432 mlýn v Podskalí k Dubé jedúc a pusté mlýny a mlýniště (patrně postižen za husitských válek)

Události
  • První písemná zmínka o existenci vodního díla
  • Vznik mlynářské živnosti

1543 Mlýn pod Dubou Havraňóv a Šibeniční

1594 prodej panství - mlejn Šibeniční

1630 Švihovský mlýn, u mlýna pila nejhlavnější

1757 Tereziánský katastr: mlýn Švihov s jedním kolem na nestálé vodě, do panského důchodu odvádí 15 zl. a 35 strychů žita a ovsa

1834 topografie J.G.Sommera - opět uvedena pila

1843 Josef Liehmann, dvě složení a pila

1930 mlýn a pila J. Bunzmann

1950 pila Státního statku Dubá s velkým a malým katrem, objekt přestavěn

po r. 1965 provoz pily zastaven, zařízení vyvezeno došrotu, podpilí zavezeno

Příjmení mlynářů působících na mlýně:

  • Liehmann
  • Bunzmann

Historie mlýna také obsahuje:

1843 Josef Liehmann

1930 J. Bunzmann

Mlýn je vyobrazen na:

Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu:

    dochován bez větších přestaveb
    05 2012
      venkovský
      mlýn na potoku (50 - 1000 l/s)
        zděná
        V usedlosti stojí dnes obytný dům a jz od něj na místě někdejší mlýnice přestavěná pila. Obytná budova je patrová, zděná, omítaná se sedlovou střechou s polovalbovým ukončením na východní straně. Střechu kryjí bobrovky. Fasáda je členěná soklem z pískovcových desek a plochými římsami. Na jižním průčelí se objevují v přízemí také lizénové rámce a v patře ploché pilastry. Na západní průčelí navazuje přízemní přístavba se strmou pultovou střechou. V úrovni přízemí jsou v nároží tzv. šmorcy z pískovcových kvádrů, dokládající záměr navázání stavby.
        Přestavěné torzo pily je zapuštěné částečně do terénu. Zděný suterén a přízemí zakrývá nízká novodobá sedlová střecha. Ve zdivu je patrná starší část, zděná převážně z pískovcových kvádrů, která byla v půdorysu kratší, ale širší. Původní základ mimo půdorys současné styavby je zřetelný v zahradě směrem k silnici.
        V přilehlé skalní stěně jsou vytesány hospodářské prostory a chlévy a sklepy. Lomová stěna nese v horní části iniciály "IW" a dataci "1855". Usedlost doplňuje ještě opodál ke stěně přisazená budova pilířové stodoly s bedněnými výplněmi.
        Původní roubený nebo hrázděný mlýn zbořen před rokem 1855, na jeho místě postavena pouze pila, zamýšlená nová mlýnice již nerealizována (dochovány šmorcy v sz nároží).
        Fasáda obytné budova byla původně z režného lomového zdiva s omítanými paspartami kolem oken. Střecha byla původně opatřena pásovými vikýři, zajišťujícími větrání pro sušení chmele. Do současného stavu budova upravena po požáru ve 30. letech 20. stol.
        pila na místě bývalé mlýnice postavena v historizujícím stylu. Na zděném polosuterénu (podpilí) bylo posazeno roubené přízemí, na něm bedněé polopatro a nízká sedlová střecha, sutuovaná okapově k silnici. Z jihu pořiléhala přástavba manipulační rampy s pultovou střechou a před ní byla plocha pro usklkadbnění dřeva. Čelní jižní štít byl pojednán velmi zdobně, okna měla gotický tvar s hrotitými oblouky a bednění bylo pokryto šikmo kladenými překříženými latěmi. Masívní závětrná lišta měla bohatou profilaci. V interiéru byla vedle pilnice i místnost pro obsluhu a čekající zákazníky, což dokládá umístění komínu na zadní straně střechy blíže k náhonu.
        • epigrafické památky (nápisy, datování aj.)
          • zcela bez technologie aj.
          V interiéru jsou dosud zasypaná torza litinových transmisí a řemenic. Na pozemku je odloženo také několik vyřazených mlecích kamenů (pískovcových i francouzských).
          Žádná položka není vyplněna
          1843: 2 složení
          Zaniklý
          • pila
          Dochovaný
          • pekárna
          • výroba elektrické energie
          1630 pak až 1834 připomínána pila
          1930 mlýn a pila
          po r. 1945 pouze pila s velkým a malým katrem, rámová a okružní pila a brusy
          • stavidlo
          • náhon
          • jalový žlab
          V pískovcovýcgh skalách teasné náhony a tunely se dodnes dochovaly. Hlavní náhon vedl z tunelu s letopočtem 1528.
          Dnes je dnes bez vody a obloukem přetíná dnešní silnici z Dubé, což je dobře vidět na historické mapě. Mlýn měl svůj rybníček, tento byl nedávno obnoven jako útočiště obojživelníků.
          Východně od mlýna a silnice se nachází větší rybník. Voda na mlýn však byla vedena zcela mimo tento rybník. Základním zdrojem náhonu byl dnes nefunkční odtok z Černého rybníka v Nedamově (1,3 km sv od mlýna). Odtok byl napájen z výpusti na jv okraji dolní hráze, kterou tvoří vystupující pískovcový skalní blok. Skrz něj je vysekaná vysoká štola se segmentově tvarovaným stropem. Nad vrcholem ústí štoly je patrná datace "A 1753" a ve zvětralé stěnmě vedle ní obtížně čitelný letopočet "1573". V zadní části štoly je v obou bočních stěnách naproti sobě několik svislých a šikmých dráží a kapes pro osazení stavidel, česel a vodorovných trámů pro zapažení. Na vyústění navazuje dodnes čitelný otevřený kanál, jenž se ztrácí v prostoru silnice na Korce, kterou původně směrem k jihu podcházel. Zde se napojuje na dnešní tok Liběchovky, napájený z funkční výpusti v jz okraji Červeného rybníka a z přítoku od Dubé. (Z těcto zdrojů bylo rovněž zásobováno vodní dílo mlýna čp. 25 v Nedamově.)
          Další trasa potoka kříží silnici do Ždírce a uhýbá do široké skalní rokle, kde se napojuje ješrtě přítok z údolí mezi Březinkou a Nedamovem. V rokli lemují břehy haldy vzniklé čištěním koryta. Na konci rokle se na okraji rozprechtického rybníka napojuje další přítok z Beškovského dolu. Potok pak pokračuje mezi okrajem rubníka a vysokou skalní stěnou. Má sypané nebo zděné břehy a dno sekané do pískovcového podloží. Celková délélka trasy od výpusti z Černého rybníka až po jez činí zhruba 1,65 km. Torzo jezu s dřevěným prahem se nachází při sz okraji rozprechtického rybníka. Na březích koryta jez doprovázejí dráže v podloží se zbytky dřevěných sloupků stavidlového rámu a maltové vymazávky mezi trámy a dráží. Před jezem je koryto více vymleté do stran a nad ním se ve skalních březích skrývá další dvojice dráží a kapsa pro vodorovně položený trám (patrně pro osazení česel s manipulační lávkou). Na břehu leží torzo kovového rámu pro vytahování stavidlové okenice.
          Dnes již nefunkční, ale dobře zachovaný náhin odbočoval těsně před jezem na pravém břehu do dlouhé sekané skalní štoly. Její ústí má téměř vejčitý tvar a na bocích přisekané dráže pro osazení vpouštěcího stavidla. Jinak se ale profil štoly směrem nahoru výrazně zužuje a na vrcholu je hrotitý. U paty činí šířka 135 cm, v jednom metru 89 cm a téměř pod vrcholem (ve výčce 160 cm) 35 cm. Trasa se ve svém průběhu několikrát ostře lomí. Na pravé stěně 0,7 m od vyústění náhonu je dochován pečlivě přisekaný rámec s letopočtem "A.o. 1528". Další trasa vede otevřeným korytem, po kterém je ještě dobře patrná hluboká terénní prohlubeň (v korině má šířku 2,5 - 3 m). Náhon podcházel obloukem silnici z Rozprechtuc do Dubé a stáčel se na jih k mlýnu. Hlavní koryto potoka vede od jezu dále podél skalní stěny, v níž se objevují další 3 dráže. Následně prochází krátkou skalní štolou o délce 5,6 m, šířce 110-130 cm a výšce 155 cm, prosekanou v nízké skalní lavici. V ústí štoly je dochována dráže pro osazení stavidel, včetně otvorů a skob pro uchycení rámu. Profil štoly má nízkou segmentovou klenbu. Další trasa pak vede pod výše zmíněnou silnicí a jz od mlýna se do ní napojoval odtokový kanál.
          Náhon byl ukončen vantroky posazenými na částečně upravenou hranu skalního podloží, která je dozděna za pomocí vyřazených mlecích kamenů a pískovcových kvádrů. Vantroky končily v lednici, jejíž torzo se nachází mezi obytným domem a bývalou pilou. Zídka překonávající odtokový kanál vymezuje rozsah lednice.
          Typvodní kolo na vrchní vodu
          StavZaniklý
          Výrobce
          PopisV r. 1930 zde bylo 1 kolo na svrchní vodu, průtok 0,2 m3/s, spád 3,6 m, výkon 5,8 k.
          po r. 1945 vodní pohon zrušen
          Typvodní kolo na vrchní vodu
          StavZaniklý
          Výrobce
          PopisV r. 1930 zde bylo 1 kolo na svrchní vodu, průtok 0,2 m3/s, spád 3,6 m, výkon 5,8 k.
          po r. 1945 vodní pohon zrušen
          Typelektrický motor
          StavNezjištěn
          Výrobce
          PopisPo r. 1945 namísto vodního kola
          Typelektrický motor
          StavNezjištěn
          Výrobce
          PopisPo r. 1945 namísto vodního kola
          Historické technologické prvky
          • pískovcový kámen | Počet: 3
          • AutorMinisterstvo financí
            NázevSeznam a mapa vodních děl republiky československé
            Rok vydání1932
            Místo vydáníPraha
            Další upřesněnísešit 10 (Litoměřice), s. 16
            AutorMinisterstvo financí
            NázevSeznam a mapa vodních děl republiky československé
            Rok vydání1932
            Místo vydáníPraha
            Další upřesněnísešit 10 (Litoměřice), s. 16
            AutorMiroslav Kolka
            NázevTechnická zařízení na vodní pohon v Dubé, Doksech a okolí
            Rok vydání2014
            Místo vydáníLiberec
            Další upřesněnís. 147 - 154
            Odkaz
            Datum citace internetového zdroje

            Žádná položka není vyplněna

            Základní obrázky

            Historické mapy

            Historické fotografie a pohlednice

            Současné fotografie - exteriér

            Současné fotografie - exteriér - detaily stavebních prvků

            Současné fotografie - vodní dílo

            Současné fotografie - technologické vybavení

            Vytvořeno

            25.10.2012 15:50 uživatelem Vladimír Kraus

            Majitel nemovitosti

            Není vyplněn

            Spoluautoři

            Uživatel Poslední změna
            Rudolf (Rudolf Šimek) 22.9.2013 21:19
            Radomír Roup (Radomír Roup) 22.9.2013 21:10
            doxa (Jan Škoda) 21.8.2024 11:06