Voda chybí na mlýně.
(francouzské rčení)

Šprinclův mlýn

Šprinclův mlýn
19
79
Mlýnská
Batelov
588 51
Jihlava
Batelov
49° 18' 44.3'', 15° 23' 48.6''
Mlýn bez funkčního vodního motoru
Uprostřed městyse Batelov září po opravě budovy bývalého Šprinclova mlýna. Podle literatury zde byl mlýn již v druhé polovině 17. století. Do současné podoby byl přestavěn v roce 1912 a v polovině dvacátých let minulého století za mlynáře Rudolfa Šprincla. Z té doby máme i informace o technologii a náhradě jediného vodního kola Francisovou turbínou.
Uprostřed městyse Batelov
Batelovský potok
nepřístupný

Historie mlýna obsahuje událost z období:

v r. 1657-1675 zde mlel mlynář Eliáš, který zemřel v r.1675

1835 Josef Veselý

Události
  • První písemná zmínka o existenci vodního díla
  • Vznik mlynářské živnosti

Mlýn uveden v Seznamech vodních děl republiky Československé z r.1930, majitel Rudolf Šprincl

Příjmení mlynářů působících na mlýně:

  • Eliáš
  • Měchař
  • Vosolsobě
  • Veselý
  • Čáp
  • Šprincl

Historie mlýna také obsahuje:

1835 Josef Veselý

1930 Rudolf Šprincl


Zobrazit více

Mlýn je vyobrazen na:

Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu:

    dochován bez větších přestaveb
    04 2018
      městský
      mlýn na nestálé vodě (10 - 50 l/s)
      • raná moderna do roku 1920
      • moderní 1920 – 1945
      zděná
      jednopatrový
          • zcela bez technologie aj.
          První archivní údaje o technologii mlýna
          Protokol z 4.12.1922 – schválení mlýna v Batelově čp.79, který je ve vlastnictví manželky žadatele (Emilie Šprinclová). Při místním šetření zjištěno:
          Mlýn se skládá ze dvou částí, staré a nové, která byla postavena v r.1912. Stará část leží kolmo k ulici. Nová je s ní rovnoběžná... Hlavní zeď nové části do dvora je hrážděná, ostatní zdi jsou staré, kamenné. Osvětlení je v celém mlýně dobré. V staré části se nalézá byt mlynáře... Mlýnská budova se skládá z podkolí, které leží v úrovni dvora, dále z 1.patra a podstřeší.
          Pohon mlýna je vodní, výpomocný stroj naftový... Vodní kolo o průměru asi 6 m na vrchní vodu pohání t.č. Mlýn. Voda mlecí je nadržována splavem, který je vzdálen 450 kroků od mlýna. Vantrokami se voda přivádí na vodní kolo. V podkolí je hlavní transmise, z ní se pohání jednotlivé stroje. V prvním patře jsou dvě válcové stolice, jeden francouzský kámen a jeden vysévač. V podstřeší je 1 vysévač, šrotový vysévač, míchací stroj na mouku, který zasahuje až do prvního patra a 6 výtahů.
          V noví části mlýna je v přízemí skladiště s přilehlou komorou pro oleje... V prvním patře nové části je loupací stroj, 1 tarár na čištění obilí a čistící stroj na krupici „Optima“. V podstřeší jsou 2 vysévače, trier a 4 výtahy...
          Žádná položka není vyplněna
          Poslední archivní údaje o technologii mlýna
          Protokol z 18.4.1932 - kolaudace mlýna a nového náhonu na základě žádosti mlynáře Rudolfa Šprincla z 15.7.1931
          V roce 1927 byla provedena celá přestavba mlýna a umístěno v něm zčásti nové mlecí zařízení... Vnitřní nová konstrukce se skládá ze tří podlah. Na první podlaze je hlavní transmise, na druhé podlaze mlýnská složení (1 loupačka, 1 čtyřválcová žitná stolice, 1 čtyřválcová pšeničná stolice, 1 šrotovník), na třetí podlaze jsou konce výtahů, moučné a šrotové vysévače, 1 reforma a transmise pro tyto stroje...
          Dosavadní naftalinový motor byl vyměněn za naftový o výkonosti 16 ks..
          • náhon
          • rybník
          Typvodní kolo na vrchní vodu
          StavZaniklý
          Výrobceneznámý
          PopisVodní kolo o průměru 5,2 m a šířce 0,8 m na vrchní vodu
          Typvodní kolo na vrchní vodu
          StavZaniklý
          Výrobceneznámý
          PopisVodní kolo o průměru 5,2 m a šířce 0,8 m na vrchní vodu
          Typturbína Francisova
          StavNezjištěn
          VýrobceČKD Praha Vysočany
          Popis1930: Francisova horizontální turbína pro spád 5,9 m; množství vody 130 l/s; otáčky 350/min.; výkon 7,9 HP
          Typnaftový motor
          StavNezjištěn
          VýrobceNeznámý
          PopisVe mlýně instalovány postupně tři naftové motory. První v r. 1917 o výkonu 12 HP, druhý v r. 1922 o výkonu 7 HP a poslední v r. 1930 o výkonu 16 HP
          Typnaftový motor
          StavNezjištěn
          VýrobceNeznámý
          PopisVe mlýně instalovány postupně tři naftové motory. První v r. 1917 o výkonu 12 HP, druhý v r. 1922 o výkonu 7 HP a poslední v r. 1930 o výkonu 16 HP
          Historické technologické prvky
          AutorJiří Bořecký a Pavel Policar
          NázevDějiny Batelova 2
          Rok vydání2001
          Místo vydáníBatelov
          Další upřesněnístrana 334-337
          Odkaz
          Datum citace internetového zdroje16.4.2018
          AutorJiří Bořecký a Pavel Policar
          NázevDějiny Batelova 2
          Rok vydání2001
          Místo vydáníBatelov
          Další upřesněnístrana 334-337
          Odkaz
          Datum citace internetového zdroje16.4.2018
          AutorMinisterstvo veřejných prací
          NázevSEZNAM A MAPA VODNÍCH DĚL REPUBLIKY ČESKOSLOVENSKÉ
          Rok vydání1932
          Místo vydáníPraha
          Další upřesněníSešit 14
          Odkaz
          Datum citace internetového zdroje16.4.2018
          AutorSokA Jihlava
          NázevOÚ Jihlava/Firmy 170/2451
          Rok vydání
          Místo vydání
          Další upřesnění
          Odkaz
          Datum citace internetového zdroje16.4.2018

          Žádná položka není vyplněna

          Základní obrázky

          Historické mapy

          Současné fotografie - vodní dílo

          Vytvořeno

          16.4.2018 14:46 uživatelem pepino

          Majitel nemovitosti

          Není vyplněn

          Spoluautoři

          Uživatel Poslední změna
          Rudolf (Rudolf Šimek) 17.4.2018 22:28
          doxa (Jan Škoda) 8.7.2023 16:40