Ruku z pytle! Mouka je prodána!
(německé rčení)

Hamerský mlýn; Hammer Mühle

Hamerský mlýn; Hammer Mühle
157/2
158
Batelov
58851
Jihlava
Batelov
49° 18' 51.4'', 15° 24' 25.2''
Mlýniště bez mlýna
Velký mlýn pojmenovaný podle o 250 m níže položeného hamru, v pol. 19. stol. přestavěný na textilní továrnu, od 1956 Motorpal n.p. (dnes a.s.), závod Batelov
1 km východně od kostela sv. Petra a Pavla v Batelově
Jihlava
přístupný po domluvě

Obecná historie:

Komplex dnešního závodu tvořil hamr (ze slova „hammer“ – kladivo; ocelářská a kovářská dílna, která je vybavena kovacím strojem poháněným vodním kolem). První zmínky o něm pochází ze začátku sedmnáctého století, nejspíše ale vznikl podstatně dříve. Je možné, že jeho provoz navazoval už na hledání a těžbu rud v okolí Batelova, které vzkvétalo již ve 13. století. Každopádně ještě dnes najdeme historický artefakt z roku 1642 v podobě dochovaného nápisu na zdi přímo u vchodu do závodu.

Několik dalších desetiletí je stále zahaleno tajemstvím, podařila se dohledat pouze jména majitelů a nájemců. A také to, že některé historické zmínky hovoří dokonce o dvou batelovských hamrech. Jeden z nich měl sloužit na šmelcování železa a druhý na kování srpů a kos, přičemž se oba dva později změnily na mlýny.

Další doložená zpráva hovoří o tom, že činnost hamru obnovil v roce 1831 Ignác Loubal, panský správce řečický. V podniku se vyrábělo tyčové železo, později obruče na kola a plechy na pluhy a radlice. Majitelé pravděpodobně středně velkého podniku se poměrně často střídali, až jej v roce 1882 koupili bratři Tomáš a Lambert Novotný z Počátek s podílem Františka a Jana Navrátilových. Ti hamr přeměnili na soukenickou továrnu nesoucí název Tomáš Novotný a spol., továrna na sukna a fezy. V devatenáctém století v podniku pracovalo 160 dělníků na čtyřiceti tkalcovských stavech a 1500 vřetenech. Pohon tehdy obstarával už parní stroj o výkonu 100 koňských sil a vodní turbína o výkonu 50 koní. Kanál, který poháněl tuto turbínu, je pod závodem dochován dodnes. Byl napájen řekou Jihlavou a měřil na délku zhruba sedmdesát metrů.

Po požáru na začátku dvacátého století (roku 1908) musela být továrna přestavěna. Po modernizaci měla už dva parní stroje s výkonem 300 koní. Vyráběly se v ní látky všeho druhu, plédy určené na vývoz do Indie, jednoduché koberce, přikrývky, houně apod. Za velké hospodářské krize ve třicátých letech dvacátého století přišla další změna majitele a novým vlastníkem závodu se stala Masná společnost v Kostelci. Výroba suken však pokračovala až do okupace v roce 1939. Za druhé světové války byla továrna přestavěna na sklady a tírnu lnu. Závod byl postupně součástí několika firem (např. Moragro, Českomoravský len nebo Lineta) a zpracování lnu přetrvalo až do roku 1955.

Rok 1956 byl přelomový. Továrna se totiž vybavila stroji a zařízeními potřebnými pro strojírenskou výrobu. Velkou zásluhu na tom měl rodák z Batelova Jaroslav Novotný. Do podniku navíc přešla část zaměstnanců bývalé tírny lnu a práci zde našla i řada žen z domácností. Budovy byly postupně adaptovány a vybaveny nutným zázemím v podobě šaten, umýváren atd. Závod však hlavně zpočátku bojoval s nedostatkem schopných odborníků na přesné strojírenství. Postupně ale docházelo ke zlepšení, zdokonalovalo se vybavení, přibyly nové budovy a došlo k řadě stavebních úprav. V šedesátých letech se batelovský závod dokonce stal nejúspěšnějším ze všech výrob Motorpalu. Na zelené louce vyrostla třeba dnešní budova automatů.

Jak vzpomínali či vzpomínají dlouholetí zaměstnanci, těžkou dobou byla devadesátá léta, kdy MOTORPAL v Batelově ztratil tradiční zákazníky a neměl za ně náhradu. V té době si Batelovští našli náhradní výrobu pro OSAM Teplice (měřidla, sinusové svěráky apod.). Vyráběly se zde komponenty do motorů i pro lokomotivy a lodě nebo pro legendární traktor Zetor 15.

V roce 1992 se do Batelova přesunula výroba ze Znojma a o jedenáct let později sem byla přesunuta i část výroby z Telče včetně strojního vybavení. MOTORPAL v Batelově zkrátka zapustil poměrně hluboké kořeny a je bezpochyby největším zaměstnavatelem v mikroregionu (městys má s místními částmi téměř 2500 obyvatel). Zaměstnanecký kmen je velmi stabilní, Batelovští v závodu pracují v řadě případů už v několika generacích. Továrnu nikdy nepostihlo žádné velké propouštění, počet zaměstnanců totiž nikdy nepřesáhl počtu 350 lidí.

V současné době zaměstnává zhruba 140 lidí, z toho sto ve výrobě. Ročně opustí brány závodu necelých pět set tisíc elementů a vstřikovacích jednotek v 300 různých provedeních. Šedesát procent produkce komponentů do vstřikovacích čerpadel směřuje na montáž do MOTORPALU v Jihlavě a čtyřicet procent putuje přímo k zákazníkům jako náhradní díly.

(Z historie batelovské továrny, https://www.motorpal.cz/spolecnost/historie-motorpal-a-s/historie-motorpal-a-s-vyrobni-zavod-batelov/)

 


Historie mlýna obsahuje událost z období:

1642 vystavěl hamr Hynek Ladislav Weitmillar z Weitmille a na Batelově

1835 Josef Dobrovolný

Události
  • První písemná zmínka o existenci vodního díla
  • Vznik mlynářské živnosti
  • Zánik mlynářské živnosti

1882 koupili bratři Tomáš a Lambert Novotný z Počátek s podílem Františka a Jana Navrátilových. Ti hamr přeměnili na soukenickou továrnu nesoucí název Tomáš Novotný a spol., továrna na sukna a fezy. V devatenáctém století v podniku pracovalo 160 dělníků na čtyřiceti tkalcovských stavech a 1500 vřetenech.

1908 továrna vyhořela

Události
  • Zaznamenání katastrofy (požár, povodeň, zranění, úmrtí, aj.)

1930 Tomáš Novotný, továrna na sukna

Příjmení mlynářů působících na mlýně:

Dobrovolný

Historie mlýna také obsahuje:

1835 Josef Dobrovolný

1882 Tomáš a Lambert Novotní

1930 Tomáš Novotný

Mlýn je vyobrazen na:

Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu:

    zcela přestavěn - s historickými hodnotami
    04 2022
      průmyslový areál
      mlýn na malé řece (1000 – 7000 l/s)
      • historizující a architektura druhé pol. 19. století
      • moderní 1920 – 1945
      zděná
      vícepodlažní
      • epigrafické památky (nápisy, datování aj.)
        • zcela bez technologie aj.
        Žádná položka není vyplněna
        Zaniklý
        • tkalcovna
        • hamr
        • jiné
        1831-1882 hamr
        1882-1956 továrna na sukna
        1956- motorpal
        • náhon
        Kanál, který poháněl turbínu, je pod závodem dochován dodnes. Byl napájen řekou Jihlavou a měřil na délku zhruba sedmdesát metrů.
        Typturbína Francisova
        StavNezjištěn
        Popis1930: 2 turbíny Francis
        1) hltnost 1,35 m3/s, spád 4,15 m, výkon 56 HP
        2) hltnost 0,64 m3/s, spád 5 m, výkon 32 HP
        Typturbína Francisova
        StavNezjištěn
        Popis1930: 2 turbíny Francis
        1) hltnost 1,35 m3/s, spád 4,15 m, výkon 56 HP
        2) hltnost 0,64 m3/s, spád 5 m, výkon 32 HP
        Typparní stroj, lokomobila
        StavZaniklý
        Popis1882: 1 parní stroj 100 HP
        1908: 2 parní stroje 300 HP
        Typparní stroj, lokomobila
        StavZaniklý
        Popis1882: 1 parní stroj 100 HP
        1908: 2 parní stroje 300 HP
        Historické technologické prvky
        Autorkol.
        NázevZ historie batelovské továrny
        Odkazhttps://www.motorpal.cz/spolecnost/historie-motorpal-a-s/historie-motorpal-a-s-vyrobni-zavod-batelov/
        Datum citace internetového zdroje07 2023
        Autorkol.
        NázevZ historie batelovské továrny
        Odkazhttps://www.motorpal.cz/spolecnost/historie-motorpal-a-s/historie-motorpal-a-s-vyrobni-zavod-batelov/
        Datum citace internetového zdroje07 2023
        AutorMinisterstvo financí
        NázevSeznam a mapa vodních děl Republiky československé
        Rok vydání1932
        Místo vydáníPraha
        Další upřesněnísešit 14 (Jihlava), s. 31

        Žádná položka není vyplněna

        Základní obrázky

        Historické mapy

        Současné fotografie - exteriér

        Současné fotografie - exteriér - detaily stavebních prvků

        Vytvořeno

        8.7.2023 17:09 uživatelem doxa (Jan Škoda)

        Majitel nemovitosti

        Není vyplněn

        Spoluautoři

        Uživatel Poslední změna
        Rudolf (Rudolf Šimek) 10.7.2023 21:21