Mlýn vydělává peníze jdoucí, ne stojící.
(německé přísloví)

Hájkův mlýn

Hájkův mlýn
253
Strašice
338 45
Rokycany
Strašice
49° 43' 14.3'', 13° 45' 52.0''
Mlýn bez funkčního vodního motoru
Hájkův mlýn
Dodnes stojící mlýn má bohatou historii sahající do roku 1700. Mlýn měl v roce 1908 dvě vodní kola na svrchní vodu. Velký zlom v historii mlýna nastal 13.10.1939. Neopatrností personálu mlýna, který sypal horký popel do dřevěné bedny ve stodole, došlo k požáru. Majitel Vilém Hájek si nechává vypracovat projekt od firmy Ing.Prokop a synové z Pardubic. Kromě skutečnosti, že mlýn je postaven o jedno patro vyšší do podoby, která je k vidění ještě dnes, mění i vodní kola. Jsou větší. Obnovena je i turbina a je nahrazena Bankiho turbinou vyrobenou v místní slévárně.
Klabava
nepřístupný

Historie mlýna obsahuje událost z období:

Založen kol. r. 1700 jako hamr

Události
  • První písemná zmínka o existenci vodního díla
  • Vznik mlynářské živnosti
Hospodářský typ mlýna
  • Vrchnostenský

„Z 5. na 6. dubna 1849 oheň na Huti zničil cejnhamer. Majitel byl potrestán, protože oheň vznikl přičiněním samého neboť kradl dřevěné uhlí z milířů a to přinesl domů. Nebylo uhašené a z něj vznikl požár“.

29. prosince 1869 spuštěn mlýn mlynářem Plechatým z Rokycan, kde vlastnil hostinec

1883 byla podepsaná trhová smlouva mezi Janem Hájkem a Josefem knížetem Colloredo z Mannsfeldů. 1885 pak došlo k vložení vlastnického práva na stavební parcelu 171/1, mlýn čp. 253 a vodní přikop číslo kat. 2029. Současně došlo ke směně majetků mezi již zmíněným knížetem a manžely Marií a Antonínem Velvarských (nájemci mlýna v Hořovicích a současně majiteli mlýna „Na Čápu“ ve Zbirohu). Mezi Josefem Colloredo-Mannsfeldem a Antonínem Velvarským došlo k dohodě, že oba mlýny jsou prosty dluhů a jejich tržní hodnota je shodná. Došlo tedy k finančnímu vyrovnání mezi pány Hájkem a Velvarským a to v částce 4283 zlatých a 75,5 krejcarů.

Jan Hájek pocházel ze starého mlynářského rodu. Mlynářem byl již jeho praděd Matěj Hudlický z Mirošova. Otec Jana Hájka byl mlynářem v Nové Huti čp. 57 na Padrťském potoce. Jan Hájek pocházel z 5 sourozenců. Z nich se tři věnovali mlynářství, jeden sladovnictví a jejich sestra se provdala za mlynáře v Klatovech. Když Jan Hájek zakoupil mlýn ve Strašicích, byl již ženatý a mlýn byl z části zaplacen z věna manželky. Krátce po koupi mlýna odchází na dva roky na vojnu. Mlýn na tu dobu pronajímá Josefu Smrči-
novi. Ten postavil u mlýna pilu s „jedním plechem“, tak zvanou jednušku a zahájil výrobu šindele. Po návratu z vojny se dal Hájek do budování. Přistavěl stodolu a seník. V roce 1890 postavil pilu. Byl to již klasický katr.

V roce 1892 přišla velká voda. Zničila jez a i přilehlé pozemky. Bylo nutné postavit jez nový. V roce 1897 a to ve dnech 27. až 30. července přišla nová pohroma, která zničila opět jez. Nánosy kamení a země zničily pole i louky. Selské vozy, pakliže je voda neodnesla, bylo nutno po opadnutí vody z nánosů vykopat. Voda strhala i mosty, poničen byl také hutní závod. Škody existenčně ohrozily i mlynáře Hájka. Proto 19. ledna 1898 žádá „slavné c. k. okresní hejtmanství o milostivé vymožení a opatření nezúročitelné půjčky státní ve výši 2 000 zl. na dobu 10 roků“.
V roce 1898 byl snad právě s touto pomocí dostavěn dům, na který bylo přeneseno číslo popisné 253. Původní byt v mlýně byl přestavěn na pekárnu.

1929 předal Jan Hájek řízení mlýna svému synovi Vilémovi, který nebyl vyučeným mlynářem. Vystudoval obchodní akademii, což pro řízení mlýna považoval jeho otec za potřebnější. Podle
zákona však musel mít v mlýně osobu odborně vzdělanou, tedy stárka.

1930 Jan Hájek, mlýn a pila

V roce 1936 zde bylo povolené obchodní mletí ve výši 600 q pšenice a 2200 q žita. Námezdní mletí pak ve výši 880 q obilí celkem.

 

Velký zlom v historii mlýna nastal 13.10.1939. Neopatrností personálu mlýna, který sypal horký popel do dřevěné bedny ve stodole, došlo k požáru. Povolení k znovu zprovoznění mlýna bylo vydáno již 20. října 1939. Majitel Vilém Hájek si nechává vypracovat projekt od firmy Ing. Prokop a synové z Pardubic.

1939 schválená denní kapacita mlýna při střídavém mletí byla buď 20 q pšenice nebo 30 q žita. Šrotování či mačkání obilí pro krmné účely činilo 20 q za 24 hodin.
Chod mlýna a dodržení povolených změn přišel dne 25. července 1940 osobně zkontrolovat vrchní nadstrážmistr Josef Pišl, velitel místní četnické stanice. Byla to kontrola zcela formální, jednak proto, že jeho znalosti o mlýnech nebyly velké, ale hlavně proto, že se jednalo o slušného člověka a dobrého Čecha.
Horší situace byla s německým četnictvem, kteří do Strašic přijeli již 15. března 1939 v 11 hodin. Svoji stanici měli v hotelu Tlustý u kasáren. Byli to Hauptwachmeister Reimerss a Kunz, dále pak Bezirkswachmeister Wácha a Wachmeister Paschek. Němci Kunc, Paschek a Wácha byli bývalí příslušníci policejního sboru ČSR a jako takoví byli znalí českého jazyka. Z počátku byli nejen velice komisní, ale i vychytralí. Při prohlídkách nehledali ukryté obilí, neboť předpokládali, že je již semleté a odvezené. Hledali převážně to, co po mletí zbylo. Na to měl pan Hájek „jednoduchý“ recept. Všechno co zbylo z „černého“ mletí odvážel ukrýt na zámeček Tři trubky tamnímu správci.
I když to byl Němec, jmenoval se Walter Fock, byl to slušný člověk, který měl za manželku Moravanku, která mluvila česky.

Události
  • Zaznamenání katastrofy (požár, povodeň, zranění, úmrtí, aj.)
Hospodářský typ mlýna
Námezdní

Příjmení mlynářů působících na mlýně:

Hájek

Historie mlýna také obsahuje:

1930 Jan Hájek

1939 - Vilém Hájek (RR)

článek z plzeňské Nové doby z roku 1907:  (jedná se o sociálně demokratický tisk).

Píše se o mlynáři Janu Hájkovi: „Tento chlebodárce patří mezi tlustokožce a vydřiduchy. Tento exemplář pijavice si účtuje od mlečů 20 krejcarů za semletí 100 kg obilí. Přitom svým dělníkům platí dohromady pouze 11 krejcarů. Ale nepolepšíte-li se pane Hájku, budeme se muset vámi
příště zabývat podrobněji, abyste získal popularitu v celém kraji.“

(Autor článku „opomněl“ napsat, že dotyčný mlynář musí z každých 100 kg obilí sám zaplatit
5 krejcarů daně, takže vlastně jeho příjem před zdaněním z této činnosti jsou pouhé 4 krejcary.)

Mlýn je vyobrazen na:

Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu:

    dochován bez větších přestaveb
    05 2012
      venkovský
      mlýn na potoku (50 - 1000 l/s)
      mlýnice a dům samostatné budovy
      • historizující a architektura druhé pol. 19. století
      zděná
      jednopatrový
      1898 dostavěn dům, na který bylo přeneseno číslo popisné 253. Původní byt v mlýně byl přestavěn na pekárnu.
      Naproti mlýnu, přes cestu, byl zřízen sklad řeziva i sklad hotových výrobku. Kolejové vozíky měly pro navážení kulatin sklon k pile a pro vyvážení prken a trámů zase sklon ke skladu.
      Na místě tohoto skladu byly v roce 1954 postaveny služební byty pro zaměstnance vojenských lesů. Byly to tak zvané „finské domky“, které tam stojí dodnes.
      1939 po požáru navýšen o patro
      • plastická omítková výzdoba fasád a štítů
      • dveře
      • okno
      • umělecké prvky (sochy, malby, reliéfy)
          Žádná položka není vyplněna
          1939 mlýn byl po požáru modernizován, nesměla však být zvýšena jeho výrobní kapacita. Proto nemohl
          být například realizován další výtah na obilí od kombinované stolice.
          Zaniklý
          • pila
          Dochovaný
          • šindelka
          1883 nájemce Josef Smrčina postavil pilu jednušku a šindelku
          1890 Jan Hájek zřídil katr
          1930 mlýn a pila
          • náhon
          • vantroky
          Před Prvním mostem stál jez, který vzdouval hladinu potoka a napouštěl dlouhým náhonem vodu do vantrok.
          1892 při povodní zničen jez.
          Jez přestavěl Jan Hájek po velké vodě v roce 1892.
          27.-30.7.1897 při další povodní jez opět zničen
          Vodní cejch umístěn na koruně jezu.
          Jan Hájek se účastnil v roce 1908 protestu proti stavbě vodovodu do Rokycan. Byl vlastně první po toku potoka, kterého by se měl nedostatek vody týkat. Z vypracovaného rozboru hejtmanství v Rokycanech se dočteme, že u Prvního mostu, kde bylo vodoměrné měřítko a dodnes je na mostě připevněno, tehdy protékalo za normálního stavu 338 l/vt. Takže potřebných 12,4 l/vt., se kterými se počítalo pro vodovod z vrtů zmenšilo průtok vody v potoce jen zanedbatelně. Takto bylo následně zdůvodněno zamítnutí stížnosti nejen jemu, ale i dalším odběratelům vody.
          Popis
          Popis
          Typvodní kolo na vrchní vodu
          StavZaniklý
          PopisPilu s jedním složením poháněl korečník o průměru 4,3m a šířce 1,9 m
          1908 dvě vodní kola na svrchní vodu. Jedno pohánělo mlýn a mělo průměr 4,3 metru a šířku 2 metry, výkon kola 13,3 ks (9,8 kW)
          Druhé, o průměru 4,3 metru a šířce 1,9 metru s výkonem 12,6 ks (9,27 kW), pohánělo pilu.
          1930: 2 kola na svrchní vodu
          1) hltnost 0,295 m3/s, spád 5,33 m, výkon 12,6 HP
          2) hltnost 0,311 m3/s, spád 5,33 m, výkon 13,3 HP
          1939 po požáru nahrazena většími koly.
          Obě mají průměr 4,5 metru a šířka jednoho je 1.9 metru s výkonem 20 ks (14,71 kW) a druhé o šířce 1,6 metru a výkonu 16 ks (11,77 kW).
          Typturbína Bánki
          StavNezjištěn
          VýrobceŽelezárna Max Hopfegärtner
          PopisVyrobena v místní slévárně, instalována po požáru 1939, výkon byl 5 kW a sloužila pouze k zajištění osvětlení.
          Typturbína Francisova
          StavZaniklý
          Popis1904 byla pro osvětlení mlýna instalována malá turbina se stejnosměrným dynamem.
          Typparní stroj, lokomobila
          StavZaniklý
          Popis1910 až 1911 postavena parní lokomobila, která poháněla katr.
          Typparní stroj, lokomobila
          StavZaniklý
          Popis1910 až 1911 postavena parní lokomobila, která poháněla katr.
          Typdynamo
          StavNezjištěn
          VýrobceFrantišek Křižík, Praha
          Popis1904 byla pro osvětlení mlýna instalována malá turbina se stejnosměrným dynamem.
          1920 bylo nainstalováno dynamo firmy Křižík. Bylo sice silnější, ale v zimě nedodávalo potřebný výkon, protože turbina často zamrzala.
          Typelektrický motor
          StavNezjištěn
          PopisJiž za 1. republiky byl místo lokomobily, pro pohon katru nainstalován lektromotor o výkonu 12 ks (8,83 kW).
          1943 při zpracování polomů bylo nutno pro pohon katru využívat i vody, té byl však opět nedostatek. Proto pan Hájek žádá o povolení pohánět mlýn elektromotorem a to mimo energetické špičky, které byl tehdy stanoveny od 6,30 do 9 hodin a odpoledne od 16,30 do 19,30 hodin. Smůla byla v tom, že elektromotor o výkonu 12 kW byl instalován již v roce 1942 a bylo třeba jeho užívání legalizovat. Ale i tento problém vyřešil pytel mouky.
          Historické technologické prvky
          • paleční kola, pastorky a cévníky (řemeslný výrobek)
          AutorMinisterstvo financí
          NázevSeznam a mapa vodních děl Republiky československé
          Rok vydání1932
          Místo vydáníPraha
          Další upřesněnísešit 01 (Praha), s. 41
          AutorMinisterstvo financí
          NázevSeznam a mapa vodních děl Republiky československé
          Rok vydání1932
          Místo vydáníPraha
          Další upřesněnísešit 01 (Praha), s. 41

          Žádná položka není vyplněna

          Základní obrázky

          Historické mapy

          Plány - stavební a konstrukční

          Historické fotografie a pohlednice

          Současné fotografie - exteriér

          Současné fotografie - technologické vybavení

          Současné fotografie - předměty spojené s osobou mlynáře

          Vytvořeno

          7.10.2012 11:07 uživatelem Tomáš Makaj

          Majitel nemovitosti

          Není vyplněn

          Spoluautoři

          Uživatel Poslední změna
          Rudolf (Rudolf Šimek) 13.11.2015 10:54
          Piskot 13.11.2015 10:54
          Radomír Roup (Radomír Roup) 21.6.2018 15:36
          doxa (Jan Škoda) 17.12.2025 21:08
          Franklyn (Lukáš Racocha) 13.11.2015 10:54