Hospodyně k díži, osel do mlýna, žák na latinu.
(francouzské přísloví)

Parný; Dampf Mühle

Parný; Dampf Mühle
222
118
Ločenice
373 22
České Budějovice
Ločenice
48° 49' 40.9'', 14° 33' 12.9''
Mlýn bez funkčního vodního motoru
Mlýn na hranici katastru Ločenic u silnice Ločenice-Něchov na Pašinovickém potoce. Mimo starých map o něm nemám zatím žádné další informace (jako Dampf M.). Dodnes se v okolí dochovaly místní názvy Parný, Parný les. Mlýn vznikl až zřejmě kolem r. 1880 (poprvé zřejmě na III. voj. mapování). Bohužel je dnes značně stavebně znehodnocen, ale lze vyčíst původní dispozici.
u silnice Ločenice-Něchov, aut. zst. Ločenice-Parný
Pašinovický potok
nepřístupný

Obecná historie:

Jméno mlýna je odvozeno od Parného lesa, který je pod tímto jménem dohledatelný i v současném katastru a jehož jméno vzniklo dříve než mlýn. Název Parný les vnikl kvůli horku, které panovalo v létě v okolních lesích - kde bylo parno. Parní technologie se (dle mého tatínka) v mlýnu nikdy nenacházela. (Bára Maroušková)


Historie mlýna obsahuje událost z období:

mlýn nově postaven až v 19. století - tehdy jedno mlýnské složení tzv. heber + kolo na svrchní vodu o průměru 5,4m

1873 - 1875 mlynář Jan Hodánek

1875 - 1881 mlynář Jan Šebele

1886 - zmínka o ločenické obecní louce "v Parným" (srv. Ločenice a Nesměň, s. 32)

(od 1881) 1904 (do 1908) - mlynář Ferdinand Leisner (Úplný adresář hejtmanství Česko-Budějovického, Turnov 1904, s. 286, via Ločenice a Nesměň, s. 35)
1887 koupil obecní pozemek za účelem přístavby mlýna

1907 - zřízení obecního mrchoviště "v Parným" (srv. Ločenice a Nesměň, s. 36)

Chytilův adresář 1915 (Ločenice) - mlynář Ferdinand Liesner (http://rodopisna-revue.tode.cz/chytil/34.pdf)

z http://www.locenice.cz/index.php?nid=784&lid=cs&oid=44915:
"Od prvního roku války musela obec na základě úředního nařízení odvádět část sklizně pro zásobování vojska. Ve městech byla velká bída, do Ločenic jezdili pro jídlo lidé až z Prahy a severních Čech, ale sami Ločeňáci třeli bídu s nouzí… Nejhůře bylo v roce 1917, protože předchozím roce potloukly úrodu kroupy. Navíc chodily do vsi rekvizice se silnými četami vojáků a zabavovaly obilí a dobytek a hledaly, co kdo má kde ukryto. Následkem toho se jezdilo schované obilí mlít do mlýna tajně v noci. Jinak se vše prodávalo na lístky, ale protože zboží nebylo, kvetl černý obchod"

v době 1. republiky František a Kristýna Marouškovi

popis Ločenic 1928 - na s. 24 kroniky zmíněn název "Parný" (http://digi.ceskearchivy.cz/cs/354/13) 

1930 - mlynář František Maroušek v Parným (čp. 118) pořídil do mlýnice naftový motor o 10 k.s. (od fy. Václav Suchý, Čtyřkoly) jako rezervní pohon zařízení v případě nedostatku vody (srv. Ločenice a Nesměň, s. 48) 

1931 - mlynář František Maroušek (Adresář republiky československé, Praha 1931, s. 746 via Ločenice a Nesměň, s. 50-51)

1939 - František Maroušek (RR)

syn Jaroslav Maroušek

Příjmení mlynářů působících na mlýně:

  • Liesner
  • Maroušek
  • Leisner
  • Hodánek
  • Šebele

Historie mlýna také obsahuje:

1873- 1875 Jan Hodánek

1875-1881 Jan Šebele

1881-, 1904, -1908, 1915 - Ferdinand Liesner (-ei- ?)

1. republiky František a Kristýna Marouškovi

1930-31, 1939 - František Maroušek (RR)

syn Jaroslav Maroušek 

(doplněno i výše via Ločenice a Nesměň, s. 95)


Zobrazit více

Mlýn je vyobrazen na:

Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu:

    zcela přestavěn – bez historické hodnoty
    05 2012
      venkovský
      mlýn na potoku (50 - 1000 l/s)
      mlýnice a dům samostatné budovy
      • raná moderna do roku 1920
      • moderní 1920 – 1945
      • 1945 – současnost
      zděná
      jednopatrový
            v horní části mlýna bylo ještě v 80. letech dochováno skoro vše z vybavení
            Žádná položka není vyplněna
            mlýn nově postaven až v 19. století - tehdy jedno mlýnské složení tzv. heber + kolo na svrchní vodu o průměru 5,4m
            • náhon
            • akumulační nádržka
            v létě potok málo vody - p. Liesner vybudoval menší napájecí rybník
            rybník je asi 500m od mlýna v lese, voda tekla umělým kanálem, vedle kanálu vedla cesta
            rybník díky své poloze v lese umožňoval i chov pstruhů
            Typvodní kolo na vrchní vodu
            StavZaniklý
            Popisv 19. století - kolo na svrchní vodu o průměru 5,4m

            Typvodní kolo na vrchní vodu
            StavZaniklý
            Popisv 19. století - kolo na svrchní vodu o průměru 5,4m

            Typnaftový motor
            StavZaniklý
            VýrobceVáclav Suchý, Čtyřkoly
            Popisve spodní části mlýnice, osazen 1930, výkon 10 k.s., jako rezervní pohon zařízení v případě nedostatku vody
            Typnaftový motor
            StavZaniklý
            VýrobceVáclav Suchý, Čtyřkoly
            Popisve spodní části mlýnice, osazen 1930, výkon 10 k.s., jako rezervní pohon zařízení v případě nedostatku vody
            Historické technologické prvky
            AutorDaniel Kovář - Jan Štifter
            NázevLočenice a Nesměň. Minulost v klínu modrých hor
            Rok vydání2020
            Místo vydáníČeské Budějovice
            Další upřesněnízmínky průběžně, v textu upřesněno
            AutorDaniel Kovář - Jan Štifter
            NázevLočenice a Nesměň. Minulost v klínu modrých hor
            Rok vydání2020
            Místo vydáníČeské Budějovice
            Další upřesněnízmínky průběžně, v textu upřesněno

            Žádná položka není vyplněna

            Základní obrázky

            Historické mapy

            Současné fotografie - exteriér

            Vytvořeno

            4.2.2016 13:07 uživatelem pkhistory (Petr Kozel)

            Majitel nemovitosti

            Není vyplněn

            Spoluautoři

            Uživatel Poslední změna
            Rudolf (Rudolf Šimek) 23.2.2020 20:35
            Radomír Roup (Radomír Roup) 13.6.2018 16:48