Historie
Obecná historie:
Mlýn patříval k usedlosti Krumbauerů čp. 24 ve Chvalovicích a býval pronajímám jednotlivým mlynářům. V polovině 19. stol. byl prodán.
Historie mlýna obsahuje událost z období:
Středověk – do nástupu Habsburků na český trůn (1526)
Novověk A – do bitvy na Bílé Hoře (1526–1620)
Novověk B – do zrušení poddanství (1620–1848)
V 60. letech 19. stol. zde údajně tragicky zahynul mladý mlynář (Klempera jeho jméno neuvádí), rozdrcený palečním kolem (viz příloha).
Události
- Zaznamenání katastrofy (požár, povodeň, zranění, úmrtí, aj.)
Hospodářský typ mlýna
Námezdní
První světová válka (1914–1918)
1930 František Kimmel
u mlýna 6 ha pozemků
Hospodářský typ mlýna
Smíšený
1939-44 mlýn rekonstruován, vybaven turbínou a moderním zařízením
poslední mlynář František Pravda
Po demontáži mlýnského zařízení koupil Ladislav Skorunka
Příjmení mlynářů působících na mlýně:
Historie mlýna také obsahuje:
1930 František Kimmel
František Pravda
Ladislav Skorunka
V 60. letech 19. stol. zde hospodařil svobodný mlynář (Klempera jeho jméno neuvádí). který tragicky zahynul při opravě palečného kola. Osudného dne přivezl jeden rolník ze sousední vesnice obilí k semletí. Mlýn byl otevřený, všude ticho, nikoho se nedovolal, až posléze uviděl mlynáře zaklíněného v palečním kole. Pokoušel se ho vyprostit sám, ale bez úspěchu, běžel proto přivolat sousedy, pracující na okolních polích, ale ani společnými silami se jim nepodařilo s tělem pohnout, jelikož ho držela tíže vody v naplněných korečcích vodního kola. Nezbylo než doběhnout pro mlynáře ze Strýčic, který si v podobných situacích věděl rady. Mladého mlynáře ale zpod kola vytáhli už mrtvého.
Přepis z pramenů: inventář, nájemní či kupní smlouva, výpisy z matrik aj.
Mlýn je vyobrazen na:
Veduta, ručně malovaná mapa
I. vojenské mapování – josefské (1764–68)
II. vojenské mapování – Františkovo (1836–52)
Císařský povinný otisk (1824–43)
Indikační skica (1824–43 a 1869–1881)
Mapa Pozemkového katastru (1923–1956)
Letecké snímkování (1936 - 1963)
Předměty spojené s osobou mlynáře a provozu: