V roce 1787, poté, co se již přihlásili dva zahraniční podnikatelé, požádala sama obec na mělnickémk panství o povolení stavby „lodního mlýna u Statlu“ na náklady obce nebo mlynáře, zajímajícího se o stavbu. Vrchnostenský úřad (Maria Ludmila v. Lobkovitz) nebyl proti, ale odkázal obec Štětí na krajský úřad a c.k. plavební komisi.
Kvůli „námitkám z okolí“ prozatím krajský úřad nedal souhlas a odkázal obec k právním krokům. Sousední vrchnosti byly přirozeně proti snižování zisků vlastních mlýnů.
Obec se proto obrátila na zemské místodržitelství a získala v roce 1790 souhlas. 2. listopadu 1790 byla podepsána smlouva mezi obcí a místním měšťanem Ondřejem Gerstenkornem. Obec mu udělila právo provozovat mlýn za 50 fl., pokud by byl postaven mlýn o dvou složeních, mělo by to být 75 fl. Lodní mlýn o dvou složeních byl uveden do provozu 20. července 1791.
20. února 1797 obdržel měšťan Johann Hofmann od krajského úřadu povolení ke stavbě druhého lodního mlýna, avšak pouze s jedním složením. Úřad zamítl námitku Gerstenkorna a dalších zemských mlynářů. Úrok pro oba mlýny byl stanoven na 50 fl.
Dolní ze dvou mlýnů zůstal dlouhou dobu v držení rodu Gerstenkornů. V roce 1849 se jako majitel objevuje občan Karl Parsch. Později, až do ukončení provozu, jeho syn Eduard Parsch.
Oba se později staly majetkem Josefa Klimpla.
V suchých letech roku 1842, kdy se zastavila veškerá lodní doprava a voroplavba, museli místní mlynáři veškerou vodu odvádět pomocí brnění pod kola.
Lodní mlýny, které stále běžely, měly moc práce, protože většina mlýnů na vodních tocích zůstala nečinná kvůli nedostatku vody. Přijížděli sem i mleči z daleka a často museli čekat několik dní, než na ně přišla řada.
V roce 1856 bylo na úseku mezi Mělníkem a státní hranicí (Hřensko) osm lodních mlýnů, počínaje Štětím. Nakonec ale padly za oběť změněným poměrům po schválení labského plavebního zákona v roce 1821 a s tím spojené regulaci Labe. Prodloužení licencí již nebylo povoleno, koncese, které stále platily, vláda odkoupila.
Když byly v roce 1909 dokončeny regulačníp ráce a 8. září bylo Labe poprvé přehrazeno, kotviště lodních mlýnů zmizela
Historikům jako Karl Pankratz ze Štětí vděčíme za to, že tyto znalosti byly zachovány